Vilanculos, Mozambique – Stranden en blinddoeks

Elke reisdag in Afrika is gek, hectisch, ongelooflijk … en soms proberen. We verlieten Tofo en namen een kleine chapa (mini -bus/bus) naar de stad Imhambane. Vanaf daar gingen we aan boord van een veerboot en gingen naar Maxixe, vanaf daar was het een rit van 4 uur naar Vilankulo. Onderweg zijn er altijd lokale mensen die allerlei items uit de kant van de weg verkopen.

Deze keer konden we ook een enorme zak met verse sinaasappels en cashewnoten kopen. Je zult nooit hongerig gaan op een reisdag in Mozambique! De chapa zat vol met mensen, zoals gewoonlijk, evenals bagage, voedselproducten, en meestal zullen er zelfs levende kippen onder de stoel zijn. Het zorgt voor een interessante rit.

Heerlijke verse sinaasappels beschikbaar te koop onderweg van Tofo naar Vilanculos

We kwamen aan in Vilanculos en liepen naar ons pension, ontmoetten Alice en Henry onderweg om te praten over wat er op onze dag uit elkaar was gebeurd. We ontmoetten elkaar terug na het inchecken bij onze hut van het ronde en genoten van het diner en een ukelele -sessie op het strand die avond.

We hadden afgesproken om de volgende ochtend naar de Bazaruto -archipel te varen. Het was een van de beste dagen tot nu toe! We vertrokken op een traditionele Mozambicaanse boot genaamd een dhow en gingen op weg naar het eiland Magaruque.

Zeilden door het ondenkbaar kalme, kristalheldere, turquoise water ongelooflijk en wat het nog specialer maakte, was toen we langs een lokale speervisser stopten en het volgende dat we wisten, we hadden levende, vers betrapt krabben die aan boord kwamen voor de lunch. We hebben 13 goede krabben voor $ 1,75 … ongehoord!

Dariece geniet van het zeilen van de prachtige Vilanculos -archipel
De meest verse krabben kopen bij een speervisser, Bazaruto Archipel, Mozambique

Bazaruto Archipel, Mozambique voorbereiden op de boot, Bazaruto -archipel, Mozambique
Toen we eenmaal dicht bij de kustlijn kwamen, gingen we allemaal naar een snorkel en dreef gewoon langs de plank met de stroom. De lunch was fantastisch, krabcurry, gegrilde verse vis, rijst, salade, brood en bananen.

Geiten op de weg genieten van een heerlijke verse lunch, Magaruque Island, Bazaruto Archipel
Nadat we onszelf hebben gevuld, besloten we het af te lopen en het eiland wat meer te verkennen. Er was een enorm zandduin in het midden van het eiland dat we opliepen en werden beloond met een spectaculair uitzicht op alle kanten van het eiland. Het water op het eiland was prachtig, het zand was extreem wit en de dag was fantastisch.

Het verkennen van Magaruque Island, Bazaruto Archipel, Mozambique
Nick en Henrik, Magaruque Island, Bazaruto Archipelago, Mozambique

Uitzicht vanuit de zandduinen, Magaruque Island, Bazaruto Archipel, Mozambique
Net toen we dachten dat het niet beter kon worden, zagen we op weg naar huis een Dugong zwemmen in het water! Een dugong is als een haantoeste en is uiterst zeldzaam om te zien, maar we hadden het geluk om het te volgen en door het heldere water te kijken terwijl het langs de bodem van de oceaan graasde. Onmiddellijk begon de bemanning te schreeuwen: “Tipsy, aangeschoten!” … Zoals in, zouden ze een goede tip ontvangen om het enorme wezen zo lang te volgen! te grappig. Het was een perfect einde van een perfecte dag met onze nieuwe vrienden … en er zouden er nog veel meer komen in Mozambique.

Een dugong in de vilanculos -archipel
Nick oefent de ukelele op de boottocht terug naar Vilanculos, Mozambique

De volgende, en laatste dag in Vilanculos, Nick en ik besloten om op tournee door het dorp te gaan met een van de lokale jongens. Het waren gewoon de 3 van ons en we hadden een programma met hem geregeld en hem verteld de dingen die we wilden ervaren en zien. Omdat het een zaterdag was, konden we niet naar de school of het ziekenhuis gaan, ze waren gesloten.

Dus in plaats daarvan vertelden we hem dat we naar de markt, een weeshuis en naar de kerk wilden gaan. Zaterdag is Church Day in Vilanculos, dus het stond perfect in de rij. De dag was geweldig en we genoten van het spelen met de kinderen in het weeshuis en het geven van alle notitieboekjes, potloden, tandenborstels en tandpasta. Zelfs gewoon een uur of zo met hen doorbrengen was de moeite waard voor ons, en hopelijk genoten ze van ons bedrijf. Het zien van de glimlach op hun gezichten verlichtte zeker onze dag.

Kinderen in het weeshuis in Vilanculos, Mozambique
Dariece met de kinderen in het weeshuis, Vilanculos, Mozambique

Nick helpt wat water te pompenbij het weeshuis in Vilanculos, Mozambique
Helaas konden we daar niet te veel tijd doorbrengen, omdat we op tijd naar de kerk moesten gaan voor de dienst. Afrikaanse kerk is thuis niets als kerk. De dienst begon door een processie van vrouwen die op straat kwamen zingen en dansen, de meeste met baby’s vastgebonden op hun rug met de traditionele doek. Ze gingen hun weg naar de kerk en alle anderen volgden hen naar binnen.

We namen plaats op de pew op de eerste rij en probeerden in te gaan, tevergeefs. Het was zo’n vreugdevolle tijd voor de mensen, iets waar ze de hele week naar uit hebben gekeken. We hadden gehoopt wat zingen te zien tijdens de dienst en we waren verrast toen praktisch de hele service zong! Het was niet stil en benauwd zoals de kerken thuis, het was vrolijk, levendig en iedereen zong en praatte de hele tijd.

Tijdens een deel zeiden ze in hun taal (Portugees) dat alle getrouwde stellen op het podium zouden moeten komen. Onze gids vertaalde wat ze hadden gezegd en we kwamen op het podium, terwijl alle lokale bevolking juichte en ons klapte.

Blijkbaar spelen ze in Mozambique games in de kerk! De mannen moesten in de rij staan ​​en alle vrouwen moesten tegenover hen staan. Terwijl ze geblinddoekten, moesten de vrouwen elke man in de rij voelen totdat ze hun man vonden. Gelukkig kon ik onder mijn blinddoek gluren en kon ik de schoenen van Nick zien … hopelijk had ik hem gekozen zonder vals te spelen.

Na de wedstrijd besloten we dat het tijd was om te vertrekken en gingen we naar de voorkant van het podium en spraken met de kerk over wie we zijn, wat we daar deden en bedankten hen voor het verwelkomen van ons in hun gemeenschap. De menigte lachte en klapte bij elke vertaling die onze gids maakte en ze waren gewoon blij om een ​​Mazungu (blanke) in hun kerk te zien. Het was zo’n geweldige ervaring.

Nick buiten de kerk met de lokale bevolking van Vilanculos, Mozambique

Vrouwen dansen buiten de kerk in Vilanculos, Mozambique
Geblinddoekt in de kerk, Vilanculos, Mozambique

Geiten op de weg binnen de plaatselijke kerk – de enige witte gezichten daar! Vilanculos, Mozambique
Kinderen buiten de kerk in Vilanculos, Mozambique

Een kleermaker met mooie, kleurrijke stof, vilanculos, Mozambique
Vissers bij zonsondergang, Vilanculos, Mozambique

De volgende ochtend pakten de 4 van ons zich in en gingen op weg naar Beira om uiteindelijk ons ​​een weg te banen naar de zeer noordelijke, afgelegen en exclusieve Quirimbas -archipel. De volgende 2 dagen (en elke dag daarna) werden uiteindelijk een reisavontuur dat niemand van ons ooit zal vergeten!

Like deze post? Pin het!

Disclaimer: Geiten On the Road is een Amazon -medewerker en ook een filiaal voor sommige andere retailers. Dit betekent dat we commissies verdienen als u op Links op onze blog klikt en koopt bij die retailers.